vrijdag 28 september 2012

Vraag van Rudy " voorstellen remise" op 27/09/2012

Ik wil remise voorstellen aan mijn tegenstander, maar die zit niet aan het bord.
De standaard procedure is (dacht ik) : ik voer mijn zet uit, bied mondeling remise aan, duw de klok in, schrijf mijn zet op en noteer het symbool voor remise (=).
Maar wat als mijn tegenstander aan het rondwandelen is ?


Ik denk dat dit zeker een goede vraag is. Het reglement 9.1.b bepaald dat de speler die remise wilt aanbieden, dit moet doen nadat hij zijn zet op het bord heeft gedaan en voor hij zijn klok indrukt en dus de klok van zijn tegenstrever op gang brengt. Het teken (=) dient aangebracht op het notatiebiljet door beide spelers.
Nu dat aanbod blijft van kracht tot de tegenstrever het afwijst, mondeling ofwel door het aanraken van een stuk om er een zet mee te doen ofwel dat de partij op een andere manier is beeindigd.

Maar wat nu als de tegenstrever niet aanwezig is?
Wel artikel 9.1.b.1 bevat ook de regel dat een remise aanbod op elk ander moment van de partij wel geldig is op voorwaarde dat het niet in strijd is met 12.6 dus het mag niet gedaan zijn om de tegenstrever te hinderen. Je doet in dit geval gewoon jouw zet, druk de klok in en noteer het remise voorstel. Zie je jouw tegenstrever ga erheen zeg stilletjes dat je een zet gedaan hebt en dat je remise voorstelt. Deze zal op jouw notatiepapier het voorstel kunnen zien  het op zijn notatie aanbrengen en vervolgens zijn beslissing nemen.